Socializátor
Cíl: adaptovat se v odlišné kultuře a seznámit se s hlavními odlišnostmi
jejího fungování od kultury vlastní.
Klíčová kompetence: behaviorální kompetence umění interkulturní
komunikace; kognitivní kompetence poznatky o cizí kultuře; afektivní
kompetence posílit citlivost vůči cizí kultuře.
Cílová skupina: skupinově, 5–25 účastníků, interkulturní skupina
alespoň jeden až dva členové kultury, s jejímiž specifiky se chtějí účastníci
seznámit, v případě paritního poměru členů obou kultur se seznamují účast–
níci s kulturními specifiky navzájem.
Čas: podle potřeby, může se jednat o hodinový, ale i několikadenní tré–
nink.
Pomůcky: papíry a tužky, volitelně videokamera, zpětný projektor...
Postup:
1. Účastníci se rozdělí do skupinek po dvou až třech členech. Skupinky
mají za úkol vymyslet a zapsat na papír náměty na nejrůznější spole–
čenské situace (např. jednání s číšníkem v restauraci, pokuta za rychlou
jízdu, host v rodině...). Každá skupinka má za úkol vytvořit 4–5 po–
dobných námětů během cca 10 minut.
2. Po prezentaci námětů dává trenér dohromady realizační tým může se
jednat třeba o stejné skupinky, které si vymění náměty, o příslušníky jed–
né kultury, o interkulturní skupinku s „režisérem“ z jedné kultury...
V každém námětu se určí osoba, jejíž chování se bude měnit „sociali–
zovaná osoba“ (např. ve scénce pokuta za rychlou jízdu budeme mode–
lovat hlavně chování řidiče, chování policisty zůstává stejné). Úkolem
realizačního týmu je dramatizace scénky provedená tak, aby:
A. dopadla pro socializovanou osobu nejhůře, jak může;
B. dopadla pro socializovanou osobu nejlépe tak, aby situaci zvládla.
Scénku dramatizujeme s ohledem na specifika kultury, z níž pochází „re–
žisér“ nebo všichni členové skupinky.
3. Scénky prezentujeme, popř. natáčíme na video s následnou diskusí.
4. Měníme socializované osoby tak, aby si účastníci mohli vyzkoušet cho–
vání v modelu cizí kultury.
5. Chování socializovaných osob drilujeme tak dlouho, dokud od přísluš–
níků druhé kultury nedostanou zpětnou vazbu, že by „obstáli“.
211
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>