Socializátor
Cíl: adaptovat se v odlišné kultuře a seznámit se s hlavními odlišnostmi
jejího fungování od kultury vlastní.
Klíčová kompetence: behaviorální kompetence ­ umění interkulturní
komunikace; kognitivní kompetence ­ poznatky o cizí kultuře; afektivní
kompetence ­ posílit citlivost vůči cizí kultuře.
Cílová skupina: skupinově, 5–25 účastníků, interkulturní skupina ­
alespoň jeden až dva členové kultury, s jejímiž specifiky se chtějí účastníci
seznámit, v případě paritního poměru členů obou kultur se seznamují účast–
níci s kulturními specifiky navzájem.
Čas: podle potřeby, může se jednat o hodinový, ale i několikadenní tré–
nink.
Pomůcky: papíry a tužky, volitelně ­ videokamera, zpětný projektor...
Postup:
1. Účastníci se rozdělí do skupinek po dvou až třech členech. Skupinky
mají za úkol vymyslet a zapsat na papír náměty na nejrůznější spole–
čenské situace (např. jednání s číšníkem v restauraci, pokuta za rychlou
jízdu, host v rodině...). Každá skupinka má za úkol vytvořit 4–5 po–
dobných námětů během cca 10 minut. 
2. Po prezentaci námětů dává trenér dohromady realizační tým ­ může se
jednat třeba o stejné skupinky, které si vymění náměty, o příslušníky jed–
né kultury, o interkulturní skupinku s „režisérem“ z jedné kultury...
V každém námětu se určí osoba, jejíž chování se bude měnit ­ „sociali–
zovaná osoba“ (např. ve scénce pokuta za rychlou jízdu budeme mode–
lovat hlavně chování řidiče, chování policisty zůstává stejné). Úkolem
realizačního týmu je dramatizace scénky provedená tak, aby:
A. dopadla pro socializovanou osobu nejhůře, jak může; 
B. dopadla pro socializovanou osobu nejlépe ­ tak, aby situaci zvládla. 
Scénku dramatizujeme s ohledem na specifika kultury, z níž pochází „re–
žisér“ nebo všichni členové skupinky.
3. Scénky prezentujeme, popř. natáčíme na video s následnou diskusí.
4. Měníme socializované osoby tak, aby si účastníci mohli vyzkoušet cho–
vání v modelu cizí kultury. 
5. Chování socializovaných osob drilujeme tak dlouho, dokud od přísluš–
níků druhé kultury nedostanou zpětnou vazbu, že by „obstáli“.
211
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>